Iedereen elektrisch rijden, hoe doen we dat?

Maandagnacht is het kernkabinet tot een akkoord gekomen: vanaf 2026 zijn enkel nog emissievrije auto’s fiscaal aftrekbaar. “Een stap dichter bij het behalen van de klimaatdoelstellingen”, stelt Van Peteghem. Maar deze elektrische wagens zullen uiteraard ook opgeladen moeten worden, en momenteel kan onze infrastructuur dit nog niet aan.

Wanneer we kijken naar onze noorderburen, zien we dat zij al 66.000 laadpunten hebben. In België zijn dit er nog maar 8.500, een heel pak minder dus. De regering wil nu zo veel mogelijk burgers en bedrijven stimuleren om een eigen laadpaal te plaatsen. Dat wil zeggen dat wie als particulier binnen de 3 jaar een eigen laadpaal zet, een deel via de belastingen terug zal krijgen. Laadpalen bij bedrijven zijn fiscaal 100% aftrekbaar.

Wij trekken dit open: elektrische auto’s, laadpalen en zonnepanelen maken deel uit van de algemene bevoorradingsoplossing.

  1. We willen groene stroom, dus we plaatsen zonnepanelen
  2. We laden onze elektrische auto op met stroom van de zonnepanelen. We rijden naar huis en verbruiken de stroom in onze auto thuis.  Elektriciteit als extralegaal voordeel!
  3. Wanneer onze zonnepanelen niet werken, gaan we de batterij van de auto gebruiken om “het licht te laten branden” of om geen stroom te moeten aankopen op de “dure momenten”
  4. Dankzij zonnepanelen, laadpalen en elektrische auto’s gaat het net van Fluvius tijd kunnen kopen om zich up te graden naar een Slim Net waarbij groene stroom beter vloeit in plaats van omvormers af te sluiten. Klanten met decentrale energieopwekking door zonnepanelen zorgen ervoor dat de netbeheerder geen infrastructuurinvesteringen hoeft te doen, dankzij zonne-energie die de piekvraag vermindert wanneer elektriciteit het duurst is.

En al waar de politiekers het over hebben, is voordeel alle aard van bedrijfsvoertuigen… Spijtig toch?

Bericht delen

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email