Geen kerncentrales en toch elektrische wagens

We kunnen er niet meer om heen: elektrische wagens vormen een belangrijk deel van de oplossing van onze toekomstige energiepuzzel. Niet het probleem. Tegen 2025 zullen er 84 nieuwe elektrische auto’s op de markt komen. Maar tegen 2025 plant men ook alle kerncentrales te sluiten. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we onze elektrische wagens opladen zonder dat het licht uitgaat omdat de kerncentrales gesloten zijn?

 

Mee met de tijd
Momenteel zorgen de kerncentrales nog voor ongeveer 1/3 van de totale stroom productie in België. We moeten mee met de tijd. De verouderde kerncentrales in Doel en Tihange zijn niet meer up-to-date. We moeten op zoek naar vernieuwende, betrouwbare energie. Voor iedereen. Wat zou er nu beter zijn dan deze groene stroom zelf te produceren om:

  1. enerzijds onze eigen elektrische wagens op te laden,
  2. maar ook om diezelfde energie op een later moment er terug uit te halen
  • omdat het nacht is
  • om het capaciteitstarief, dat gaat komen, te verlagen

 

 

Elektrische wagens als energiebron

We streven naar een wereld waar elektrische wagens de norm worden. Dit toekomstbeeld zou misschien wel sneller realiteit kunnen worden dan je denkt. Elk automerk investeert in de ontwikkeling van elektrische wagens en sommige landen beweren dat ze binnen een aantal jaar enkel en alleen nog maar deze auto’s zullen toelaten. Maar enkele kritische denkers ontdekten al een eerste probleem: wanneer iedereen elektrisch rijdt, zal het elektriciteitsverbruik ferm de lucht in gaan en waar gaan we deze energie halen zonder onze kerncentrales?

 

De oplossing zit hem in het probleem: elektrische auto’s gaan allemaal kunnen opladen maar ook ontladen. De stroom die in de batterij van de auto zit gaan we gebruiken om het licht te laten branden in huis en elders. We zijn immers allemaal verbonden met mekaar. Via stroom kabels! Voor productie, distributie en opslag!

Stel: je komt ’s avonds thuis van je werk en steekt je wagen meteen in de laadpaal. Je moet namelijk de volgende ochtend om 9 uur vertrekken en liefst met een volledig opgeladen auto. Via een gebruiksvriendelijk systeem geef je aan dat de auto om 9 uur volledig opgeladen moet zijn. Tot die tijd kan de wagen zo veel stroom laden en ontladen als nodig is. Om 9 uur rij je door met een volle batterij.

 

Hoe zit het met het kostenplaatje?

Vaak denken mensen nog dat een elektrische wagen veel duurder is. Hoewel de aankoopprijs van zo’n wagen gemiddeld nog hoger ligt dan de aankoopprijs van een wagen met verbrandingsmotor, zijn er toch verschillende redenen waarom een elektrische wagen ook financieel aantrekkelijker is. Ten eerste is rijden op elektriciteit minstens de helft goedkoper dan rijden op diesel of benzine. Zo betaal je per 100km voor benzine en diesel ongeveer €13,40. Als je elektrisch rijdt, is dat maximum €7,4. Heb jij zonnepanelen? Dan is de stroom zelfs nog goedkoper.

De onderstaande grafiek geeft het verschil in kostprijs weer.

Ook het onderhoud van een elektrische wagen kost veel minder. Voor een gewone wagen betaal je makkelijk €500 voor een groot onderhoud. Bij een elektrische wagen is dat maximum €100. Dus ja, een elektrische wagen is duurder in aankoop, maar veel goedkoper qua onderhoud, fiscaliteit en verbruik. Dan hebben we het nog niet om het voordeel qua ecologische voetafdruk. Het elektriciteitsnet te helpen overgaan van centrale productie van 2 kerncentrales naar décentrale productie op huizen en bedrijven.

 

Elektriciteit als extralegaal voordeel

De stroom zou zelfs kunnen dienen als extralegaal voordeel. Als medewerkers met een elektrische wagen rijden, is het interessant om ook op het bedrijf bidirectionele laadpalen te installeren. Bijvoorbeeld, Thomas komt naar het werk en laadt zijn wagen op. Met de stroom die hij overdag in zijn auto gestoken heeft (vooral van de zonnepanelen die Solar Power Systems daar plaatste), kan hij ’s avonds zijn huis verlichten. Naast de maaltijdcheques, stroom als extralegaal voordeel. Dit is de toekomst.

Samen kunnen we zorgen voor vooruitgang, voor een wereld waar iedereen verbonden is. We laten niemand achter, want groene stroom is de toekomst. Wij zijn de E-Generatie en wij gaan het verschil maken.

Bericht delen

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email